Midtjysk Turisme

Spotlys på gæsten

HVEM ER MINE GÆSTER? Det er det første spørgsmål, du bør stille dig selv, når du ønsker at arbejde med content marketing.

Du bør lære så meget som muligt om dine gæster: deres behov, drømme, udfordringer etc. Derefter kan du finde frem til, hvilket nyttigt indhold, du kan give dem. 

Lyt til dine gæster

Ingen har lyst til at sidde til bords med nogen, som kun snakker og ikke lytter. Det er også tilfældet i relationen mellem dig og dine gæster. Der er flere måder, hvorpå du kan lytte til dine gæster og finde frem til deres interesser og behov.

Sådan kan du lytte til dine gæster:

  • Observér dem og tal med dem
  • Send et spørgeskema til de gæster, du har information på
  • Invitér særligt udvalgte til at deltage i en fokusgruppe
  • Observér deres online-aktiviteter, fx. deres kommentarer på Facebook eller anmeldelser på TripAdvisor

Sæt ansigt på din gæst

En persona er et redskab, du kan bruge til at forstå dine gæster. Det er en fiktiv profil, som repræsenterer en specifik målgruppe i forhold til krav, behov, motivationer og handlinger. En persona kan eksempelvis være bygget op om Jürgen på 57 år fra Bremen, som har en særlig interesse i lystfiskeri.

Ud fra målgruppebeskrivelser har Midtjysk Turisme udviklet 20 personaer, der er relevante for det midtjyske turismeerhverv. Dem finder du i håndbogen ”Personaer – forstå din målgruppe".

Ved at bruge personaer kan du målrette dit indhold og dit budskab, så det passer mere præcist til dine gæster og derigennem skabe bedre resultater for forretningen.Lav en eller flere personaer for de gæster, du ønsker at give nyttigt indhold.

Download et arbejdsark, så du kan udvikle en persona ud fra det interessefelt, du har valgt.