Midtjysk Turisme

Call To Action

Når du bevidst bruger Call to action på din hjemmeside, kan du påvirke dine gæster til at foretage en handling. Dermed kan du være med til at skubbe gæsterne i den retning, du ønsker.

Du kan vise en Call to action via en knap, et banner eller en anden grafik eller tekst på din hjemmeside, som opfordrer gæsterne til at gøre noget. 

Som udgangspunkt bør du tænke call to action ind på dit hjemmeside og meget gerne på forsiden, så gæsterne hurtigt ved, hvad de skal foretage sig. Det er vigtigt, at du fortæller og viser gæsterne, hvad du vil have dem til. Så derfor skal du altid arbejde med få og klare calls to action.

Derfor skal du arbejde med call to action

  1. Stærkere (salgs-)fokus på din hjemmeside
  2. Tydelig instruktion til dine gæster
  3. Mulighed for at måle klikraten, som du kan optimere på

Nedenstående ser du et eksempel på, hvordan en call to action kan kan se ud. Der er ikke nogen tvivl om, hvad Tørring Kanoudlejning gerne vil have gæsterne til at gøre. 

Toerring Camping


Tørring Camping vil gerne have gæsterne til at booke en kano, så derfor har de valgt at bruge en call to action knap i form af en tydelig boks. Ved at lave den grøn skiller den sig ud på siden og "Book her" opfordrer aktivt gæsterne til at foretage en handling. 

Stærke call to action ord

En boks er et fint stykke grafik til at gøre opmærksom på en call to action. Men det er også vigtigt, at du skriver et stærkt handlingsorienteret ord, så gæsterne ikke er i tvivl om, hvad der sker, når de trykker på knappen. 

Typiske call to action ord:
Køb
Book
Download
Hent
Ring
Læs mere
Tilmeld

Farve

Farverne på dine call to actions har ikke den store betydning, bare den skiller sig ud fra resten af siden. Dog skal du passe på med farven RØD. Farven bruges oftest i forbindelse med fare og stop-signal og vil derfor opfattes som noget negativt på din side.

Tydelig grafik

Når du laver en knap, boks eller lignende, så skal du sørge for at grafikken tydeligt indikerer, at der skal trykkes på den. 

Clik


Placering

Når du skal placere din call to action, så er det vigtigt at placere den et sted på siden, hvor gæsten ikke skal scrolle for langt ned. Ligger den i bunden kan det betyde, at den aldrig bliver set. Derfor overvej nøje, hvor du vil placere den. 

Er dine calls to action tydelige nok?

Hvis du er tvivl om dine calls to action er tydelige nok, så kan du prøve med denne simple øvelse:

Sæt dig foran skærmen og se på forsiden af din hjemmeside. Knib øjenene sammen og hvad ser du? Ser du tydeligere calls to action eller er der ikke noget, der skiller sig ud?

På nedenstående eksempel er du ikke tvivl, om at der en call to action - selv når øjnene er knebet sammen.

Knibeoevelse 1


Og her eksempel uden øjnene er knebet sammen.

Knibeoevelse 2