Kommunikér visuelt

Din hjemmeside skal signalere et stærkt visuelt indhold, da det er med til at sælge oplevelsen bedre og dermed skabe mere salg.

En hjemmeside er et stærkt medie til at vise billeder og du har derfor alle muligheder for at sælge dine produkter via de billeder, du vælger.

Her får du fire tips til, hvordan billeder kan blive et stærkt virkemiddel på din hjemmeside:

1. Fokuser på det unikke

Billede Camping

Foto: Michael Damsgaard

Nettet vrimler med billeder af traditionelle danske campingpladser som eksemplet ovenfor. Det giver en udfordring, fordi turisten efter længere tids research får svært ved at gennemskue, hvad der reelt gør campingplads A til et bedre valg end campingplads B, C og D.

Uanset om målet er at markedsføre en campingplads, et hotel eller en attraktion, handler det derfor om at bruge motiver, som fremhæver unikke kendetegn og adskiller stedet fra konkurrenterne.

Nedenstående er et eksempel på, hvordan du kan fremhæve det unikke på din hjemmeside. Hotel Villa Provence formår med dette billede at vise den afslappede stemning samt den franske stil. 

Villa Provence

 

2. Hjælp turisten med at prioritere

På indholdsmættede hjemmesider kan det være vanskeligt at vurdere, hvilket indhold der er mest centralt. Vi har skrevet om, hvorfor tydelig call-to-action er et vigtigt element i den sammenhæng, men også billeder kan være med til at guide brugeren på rette vej; eksempelvis ved at variere størrelserne på disse efter vigtighed. Derfor skal billeder af de produkter, du gerne vil sælge naturligvis have en høj prioritet. 

Hvis du bruger et billede af en lyserød campingvogn online, er det en god ide at gemme billedet under et filnavn, der beskriver dette motiv og ikke under et tilfældigt navn som ’cafgbt123.jpg’. Google giver nemlig mulighed for billedsøgninger, og her er filnavnene afgørende for resultaterne, som bliver vist.

3. Giv billederne relevante navne

Selvom filnavnet umiddelbart er usynligt for internetbrugeren, kan relevant navngivne billeder altså fungere som et led i den øvrige søgeoptimeringsindsats.

Alene ordet ’ophavsretten’ er søvndyssende for de fleste, men det kan resultere i en bøde på flere tusinde kroner ikke at sætte sig ind i de grundlæggende regler for, hvornår det er i orden at bruge et givent billede online.

4. Få styr på ophavsretten

Detaljerne i ophavsretten er mange, men du kommer langt ved udelukkende at bruge billeder, som du har spurgt om lov til at bruge. For at være på den sikre side er det en god ide at få et skriftligt tilsagn fra personen med ophavsretten til billedet inden publicering. Dansk Journalistforbund har lavet denne artikel, som giver en grundlæggende indføring i ophavsretsloven.