Midtjysk Turisme

Skab dialog på Facebook

Gæsterne snakker om dig på Facebook, uanset om du er der eller ej. Hvis du engagerer dig i samtalen, kan du forstærke relationen til dine gæster og afværge potentielle kriser.

Her får du nogle gode råd til, hvordan du håndterer kommunikationen på din Facebook side, så du bedst muligt engagerer dine fans.

1. Vær den gode vært

Når du fysisk modtager dine gæster, sørger du altid for, at de føler sig velkommen, så der kommer en god stemning fra starten. Det samme skal gøre sig gældende på din Facebook-side, hvor du skal prøve at tænke på nednestående punkter i din dialog:

  • Byd velkommen
  • Skab god atmosfære
  • Sørg for god dialog
  • Sørg for god stemning

2. Interne retningslinier

Hvsi der er flere, der sidder med Facebooksiden, så er det vigtigt, at I har samme retningslinier for dialogen. Det er også hensigtsmæssigt at lave retningslinier, hvis du sidder alene med siden, da du så kan have en kontinuerlig dialog.

  • Målgruppe: Skriv til en defineret målgruppe
  • Formål: Definer et formål med hvert enkelt statusopdatering. Hvad skal modtageren gøre? Konvertering til website? Like? Kommentere?
  • Datoer: Brug specifikke datoer i stedet for ”i morgen” eller ”sidste uge”
  • Billeder: Retningslinier for brug af billeder.
  • Hashtags: Er der bestemte hashtags, som skal bruges/ 
  • Sprog: Dansk, engelsk, andet?
  • Håndtering af kommentarer: F.eks. brug af navn ved svar. Svar til brugeren skal altid være positive
  • Konkurrencer: Kun hvis det giver brugerne reel værdi

3. Omgangstone

Sørg for, at din omgangstone passer til din målgruppe. Husk dog på, at det ikke er dine private venner. 

  • Skriv personligt – ikke privat!
  • Sæt fokus på modtageren ved at skriv du, dig, I
  • Gør teksten personlig ved at skrive jeg, vi
  • Gør opdateringen let at læse - Brug samme ord og sprog som målgruppen - Brug af smileys eller ej
  • Tjek igennem for grammatik (stavning og komma)
  • Skriv, så det er forståeligt for alle (ikke indforstået)
  • Start med at skrive den vigtigste pointe først
  • Skriv aktivt – nutid eller datid
  • Afslut en opdatering med en call to action. F.eks. En opfordring, et spørgsmål, et link etc.


4. Vær ombudsmand og ambassadør

  • Varetag virksomhedens interesser
  • Lyt til brugerne og formidl det videre
  • Monitorer alle diskussionstråde og kommentarer
  • Besvar forespørgsler, spørgsmål og reager på brugernes behov
  • Engagerer brugerne gennem deres interesser (målgrupper)
  • Opfordrer brugerne til at deltage aktivt i kommunikationen; ”Hvad synes I?”, ”Hvad er jeres bedste tip”?
  • Håndter kritik, diskussioner og bevar den gode stemning


5. Vær redaktør

Succes for et hvert socialt netværk afhænger af indholdet

  • Overvåg brugernes reaktionerne på jeres indlæg
  • Hvilke typer indlæg er der størst respons på – eksempelvis med kommentarer, likes, tilmeldinger m.m.? Brug dette som rettesnor for, hvordan I kan skabe indhold, der interesserer og engagerer brugerne. Du kan bruge Facebook Indblik til dette - læs mere.