Midtjysk Turisme

Søgeordsoptimering

Din hjemmeside er stadig et af de vigtigste redskaber i arbejdet med at være synlig på nettet, og derfor skal du arbejde aktivt med at gøre siden så nem at finde som muligt. Genvejen hertil er, at du gør alt dit indhold søgemaskinevenligt.

Tidligere betød det en masse mere eller mindre suspekte cowboy-tricks og finurlige kodestumper. I dag er Google søgemaskine blevet så intelligent, at ingen af de tidligere tricks længere virker. I dag handler det om at lave en side, som brugerne vil kunne lide. Hvis en person finder siden nyttig og til at stole på, så er der en god chance for, at Google også vil placere den der, hvor den fortjener at være i søgeresultaterne.

Her finder du fem konkrete tips til at arbejde med søgemaskineoptimering i dag.

1. Det handler alt sammen om godt indhold

Det kan lyde banalt, men den bedste måde at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne er at lave godt indhold - indhold som er effektivt og som inspirerer.

Effektivt indhold giver kunden det, som han vil have. Sørg for at have de rigtige informationer i front, sådan at kunderne let kan finde kontaktinformation, adresser, priser, produktoversigter og så videre. Tænk over hvilke emner, du selv leder efter, når du bruger andre hjemmesider.

Inspirerende indhold giver kunden lyst til at besøge dig. Skriv om de ting, du gerne vil kædes sammen med, og brug korrekt, letlæseligt sprog. Google er i dag i stand til at kæde emner sammen med din hjemmeside. Det vil sige, at du ikke behøver tænke over at bruge  nøgleord længere. Hvis du skriver om “kanoudlejning”, så ved Google godt, at det handler om udlejning af kanoer. Derfor vil søgninger på bådudlejning eller “aktiviteter på Gudenåen” måske også lede brugerne til din side.

2. Sørg for, at din side virker på mobil

Google er i dag begyndt at foretrække sider, som virker på mobil. Store dele af dine besøg på hjemmesiden kommer helt sikkert i dag fra iPads eller smartphones, og det er derfor kun naturligt, at Google foretrækker sider, som virker perfekt på alle de platforme, som Googles brugere benytter.

Din side skal helst være responsiv, hvilket vil sige, at den selv tilpasser sig ud fra den enhed, som brugeren browser på. På en stor skærm vil siden være bred og indeholde store billeder. På en mindre mobiltelefon vil billederne automatisk blive mindre, og menuen vil flytte fra side til top og så videre.

Endelig skal du tænke på ikke kun udseende, men også funktioner. Kan man søge på din side fra mobil? Kan man booke eller købe dit produkt? Virker dine maillinks også på telefoner?

3. Links til din side er stadig vigtige - men ikke helt som før

Førhen arbejdede man i søgemaskinesammenhænge meget med såkaldt “link building”, altså opbygning af en masse links til siden. Links viste førhen Google, at mange kunne lide siden, og fandt den værdifuld, og derfor opprioriterede søgemaskinen hjemmeside, som mange andre sider linkede til.

I dag er det ikke helt på samme måde. De er blevet meget let at “snyde” sig til links, fx ved at købe dem på lyssky sider. Derfor arbejder Google i dag med at se på aktivitet sammen med links. Det vil sige, at brugernes handlinger på din side også tæller med. Du skal altså opbygge et forhold, ikke kun et link. Det kunne hedde “relationship building” i stedet for “link building”.

Du vil gerne have, at brugerne skriver en kommentar, eller klikker på “Kontakt Mig”. Du vil også gerne have, at de følger dig på Facebook ved hjælp at det lille blå Facebook-ikon, som du har på din forside. Og de links, som går til din side, skal helst bruges af nogen. Et ikke-aktiv link er mindre godt end et link med masse af klik.

4. Husk dine overskrifter og din meta description-kode

Der er meget få kode-ting tilbage i søgemaskineoptimering, men der er enkelte detaljer, som stadig kræve en lille smule kodeviden. Du skal eksempelvis huske at bruge rigtig overskrifter, og ikke lave din tekst fed eller stor eller lignende. Brug derfor funktioner som Overskrift og Header - ligesom du kender fra Word. Du skal bruge Overskrift 1 som den øverste overskrift, og derefter bruge Overskrift 2 på resten af siden - og måske Overskrift 3, hvis du har underafsnit.

Desuden er der din sides såkaldte meta description. Det er en tekst, som fortæller Google, hvad siden drejer sig om. Det er den tekst, som dukker op under titlen i selve søgeresultaterne. Du skriver den ofte ind i et felt i dit hjemmesidesystem, som hedder SEO eller Beskrivelse eller lignende. Husk at den korte tekst (maks. 2 linjer) skal være en sammenkogt udgave af hele siden - et meget kort resume.

5. Husk alle de andre ting som Facebook og Google Maps

Ovenstående tips er alle baseret på din hjemmesides indhold - men i dag er en digital tilstedeværelse også en masse andre ting. Sociale medier, billeddatabaser, videoer og meget mere er alle med til at lede folk til hjemmesiden - om ikke andet, så gennem brandingværdi.

Husk derfor at kalde din hjemmeside, Facebook, Instagram, Twitter, Flickr, Youtube osv. for nogenlunde det samme - så dukker de nemlig ofte op i søgninger, og på den måde fylder du mere, og øger din chance for at blive set. Det er en god ide at have videoer liggende på YouTube, billeder på Flick og Google Photos og generelt forsøge at sprede dit indhold så meget som muligt.

Et godt eksempel på ekstra synlighed er placering på Google Maps. Hvis din hjemmeside fungerer, og du har placeret din virksomhed på Maps, så fylder du væsentligt mere i søgeresultaterne end ellers. Du kan tilføje din virksomhed til Maps ved at bruge Google My Business, som er gratis.

Se brugernes søgninger i Webmaster Tools

Hvis du savner viden om, hvilke ord dine gæster bruger til at finde dig, så kan du bruge Google Webmaster Tools. Det er et værktøj, som viser en masse informationer om din placering på Googles søgemaskine. Du kan blandt andet se, hvilke søgninger din hjemmeside bliver vist sammen med og også se, hvor mange procent i gennemsnit klikker videre til din side ud fra de søgeord.

Test din Google-placering

Husk at du ikke kan teste din placering ved bare at søge fra din egen computer. Den husker din historik, og vil på den måde placere din hjemmeside noget højere, end den vil være for andre brugere. Benyt funktioner som Private Browsing eller Inkognito-mode for at så en mere ren søgning. Når du bruger fx Inkognito i Chrome-browsere, så slår den automatisk din historiske og cookies fra, og viser mere retmæssigt, hvordan din side er placeret.

Laver du sider på andre sprog end dansk?

Hvis du laver sider, som er på eksempelvis tysk eller engelsk, så skal du huske at angive i sidens kode, hvilket sprog der er tale om. På den måde ved Google også, hvilke sprog siden er på. Du kan læse mere og se forskellige landekoder her.