Midtjysk Turisme

Turistens digitale rejse

Et væsentligt element i en digital marketingstrategi er forståelsen af turistens rejseadfærd på de digitale medier for at kunne træde ind med relevante budskaber på rette tid og sted. Denne adfærd er beskrevet i modellen Turistens Digitale Rejse, som bl.a. VisitDenmark arbejder med i deres markedsføring overfor internationale turister.

-Chancen for at turisten booker en rejse til Danmark er større, hvis vi både påvirker i de tidlige faser, hvor turisten endnu ikke har valgt destination – og senere følger op med mere konkrete produktbudskaber ved hjælp af remarketing, siger Agnete Sylvest Jensen, chef for digitale medier i VisitDenmark

 

Modellen viser de forskellige faser i turistens beslutningsproces – fra idéen til at tage på ferie opstår, over valg af destination, til booking og selve opholdet, og giver dermed et samlet overblik over, hvilke medier og budskaber der skal bruges til at fange turistens opmærksomhed på et givent tidspunkt i beslutningsprocessen.

De enkelte faser:

1. Trigger

Turisten er ikke nødvendigvis i markedet for at tage på ferie endnu. En redaktionel artikel, en video, opdateringer og foto på sociale medier er ofte årsag til, at turisten begynder at drømme om at tage på ferie.52 pct. er blevet inspireret til en ferie ved at se andres billeder på Facebook. (Kilde: Facebook /Phocus Wright 2013).

2. Inspiration
I denne fase går turisten fra at drømme til at have et konkret ønske om ferie. Venner og bekendte er den primære inspirationskilde til valg af destination, dernæst internettet. 75 pct. starter beslutningsprocessen online. (Kilde: Google, The Digital Traveller 2013)

3. Planning
Turisten overvejer nu sit rejsemål og begynder at samle information om destinationen. Udvalget af oplevelser,
priser og egne erfaringer er tungtvejende parametre i denne fase. Der går i snit 2-3 uger, fra beslutningen er taget, til turisten booker ferien i Danmark. (Kilde: VisitDenmarks turistundersøgelse)

4. Booking
Turisten foretager nu sin booking – det sker i høj grad gennem OTA’s (Online Travel Agents). De fleste bruger fem eller flere sites i bookingfasen. 68 pct. af alle internetbookings sker gennem Expedia eller booking.com
(Kilde:Yahoos Summer Travel Study 2013)

5. Experience
Turisten er kommet til Danmark, men har ikke nødvendigvis forberedt opholdet i detaljer. Ved hjælp af WiFi og smartphones planlægges aktiviteter på stedet, og oplevelserne deles på sociale medier. 88 pct. medbringer smartphones eller Ipads på ferie – og 61 pct. bruger dem dagligt. (Kilde: Text100)

6. Loyalty
Når turisten er taget hjem, reflekterer han/hun over sine oplevelser og deler minderne på de sociale medier. Turister fra nærmarkederne besøger ofte Danmark flere gange og er åbne for dialog med VisitDenmark efter hjemkomsten. 80 pct. af turisterne, der har besøgt Danmark, vil anbefale andre at tage af sted. (Kilde: VisitDenmarks turistundersøgelse)

Læs mere og se modellen på VisitDenmarks hjemmeside